sunnuntai 15. huhtikuuta 2007

Homma etenee

Pesutilojen ja kodinhoitohuoneen lattiavalu kuivuu hyvää vauhtia. Odottelen väliseinäharkkoja, että pääsisin liimailemaan suihkutilan seiniä. Vanha rokkareiden mustaksi maalaama katto saa jäädä muistuttamaan rakennuksen kerrostumaksi kertomaan yhdestä talon vaiheesta. Rakensin uuden rungon alas laskettavaa kattoa varten. Tein myös tuuletusaukot toisen huoneen puolelle, että kosteat tilat pääsevät tuulettumaan sisätiloihin.
Kuvaan tuli vielä ikuistettua vanha ulkoseinä ja sen muutoshistoria ikkuna- ja oviaukkoineen.


Viikonloppu oli niin lämmin, etten malttanut mennä sisätöihin. Oli pakko keksiä jotain ulkona nyhrättävää. Vanhan myllyn luona oli ratakiskoa hevospuomina. Nirhesin tuosta pätkän. Pitäähän aseman edessä olla pieni pätkä kiskoa edes muistona. Tästä kylläkin tuli ainoastaan 3m pitkä yksiraiteinen hevospuomi. Jos vaikka joku sattuisi tulemaan hevosella kylään niin siinähän on paikka mihin Pollen voi sitoa. Kisko on kooltaan 10kg/m eli se on sitä järeämpää joka vaihdettiin kun hevoset korvattiin vetureilla v.1911. Alkuperäinen hevosvetoisten vaunujen käyttämä kisko: "Raideväli on 60cm, kiskojen paino 5,5kg meeterille ja pisin ratapölkkyjen etäisyys 1,05cm." Lainaus radantarkastuspöytäkirjasta vuodelta 1909, Martti Virtasen kirjasta "Lännen pikajuna, Riihimäen -Lopen rautatie 1907-1954.


Sarvijaakko tuli lämmittelemään aurinkoiselle puolelle halkopinoa.

Ei kommentteja: